شناخت سنگ ها

تفاوت سنگ تراورتن و گرانیت

تفاوت سنگ تراورتن و گرانیت

در انتخاب بهترین سنگ برای ساختمان به خصوص برای دیوارهای خارجی مهم است که ما بدانیم، سنگ تراورتن و گرانیت چه تفاوت هایی دارند. هر دو این سنگ‌ها محصولات باکیفیت و مفیدی در ساختمان‌سازی هستند. اما تفاوت‌هایی در ظاهر و قابلیت‌های گرانیت و تراورتن وجود دارد که در استفاده نهایی مهم است. در این مقاله می‌خواهیم درباره تفاوت سنگ تراورتن و گرانیت صحبت کنیم.

برای درک اصولی تفاوت‌ها نیاز است که جنبه‌های مختلف هر کدام را به شما معرفی کنیم:

تفاوت در جنبه ویژگی‌های ظاهری

سنگ تراورتن به شکل کاملاً طبیعی و با سبک روستایی دیده می‌شود. رنگ‌های اصلی آن ممکن است سفید، خرمایی، قهوه‌ای و کرم باشند. رگه‌های بلند و منحنی در بافت این سنگ قابل تشخیص هستند، و اغلب حاوی خطوط بلند و منحنی است. همچنین، حفره‌ها و خلل و فرج‌های زیادی در بافت تراورتن دیده می‌شود.

اما گرانیت ظاهری براق و بسیار لوکس دارد. این سنگ بدون رگه و خطی روی خود به نظر می‌آید، اما از نظر ظاهری متنوع است. این رنگ‌ها شامل کرم روشن، نارنجی، بژ، طلایی و حتی مشکی می‌شوند. رنگ‌های گرانیت درخشان و زنده هستند و حس قدرت و استحکام را به شما منتقل می‌کنند.

تفاوت در نحوه تشکیل سنگ

تراورتن در دسته سنگ‌های آهکی رسوبی قرار دارد و از ذخایر معدنی موجود در چشمه‌های آب گرم به وجود می‌آید. ذخایر معدنی به نام استالاکتیت ساختار سنگ تراورتن را ایجاد می‌کنند. در واقع، این سنگ از فرآیند تشکیل استالاکتیت ناشی می‌شود. در مقابل گرانیت یک نوع سنگ آذرین است که تشکیل آن به مدت هزاران سال طول می‌کشد. ماگما ماده‌ای که در حفره‌های آتشفشانی زیرزمینی تشکیل می‌شود، تبدیل به گرانیت می‌شود. این فرآیند با ترکیب ماگما با سایر مواد مانند کوارتز اتفاق می‌افتد.

تفاوت از نظر محل استخراج

تراورتن از معادن ایران، ایتالیا، ترکیه و مکزیک استخراج و به دست می‌آید. در مقابل گرانیت بیشتر در معادن ایران، پرو، برزیل، هند، ایتالیا و کانادا استخراج می‌شود.

تفاوت در نیازهای نگهداری

تفاوت در نیازهای نگهداری

تراورتن کمی شکننده و آسیب‌پذیر است، بنابراین برای حفظ زیبایی آن نیاز به مراقبت دارد. این سنگ به ویژه اگر در محیط‌های مرطوب استفاده شود، باید آب‌بندی شده و یا رزین‌کاری شود. تراورتن همچنین به لکه‌ها حساس است و در معرض آب لکه می‌زند. به همین دلیل فضایی که با تراورتن آراسته شده، باید بلافاصله پس از هر شستشو یا تماس با آب خشک شود. در مقابل گرانیت به دلیل سختی بیشتر خود نیازمند نگهداری ساده‌تری است.

تفاوت بر اساس مقاومت و ماندگاری

کلسیت ماده‌ای است که در ساختار تراورتن وجود دارد و به سنگ انعطاف‌پذیری می‌بخشد. این خاصیت باعث می‌شود تراورتن در برابر شرایط مختلف مقاومت نشان دهد و یک سنگ بادوام باشد. تراورتن به خوبی در ساختمان‌های مسکونی و مناطق با تردد کم مورد استفاده قرار می‌گیرد. اگرچه دوام و ماندگاری تراورتن قابل قبول است، اما نه به اندازه گرانیت. سنگ گرانیت یکی از مقاوم‌ترین سنگ‌های طبیعی است که در مقابل شرایط مختلف از مقاومت بالایی برخوردار است.

گرانیت حتی اغلب به عنوان مقاوم‌ترین ماده طبیعی پس از الماس اشاره می‌شود. این سنگ در برابر حرارت، خراشیدگی، بریدگی و ترک‌خوردگی بادوام بوده و برای ساخت پله‌ها، پیاده‌روها و سنگفرش‌های خیابانی و کوچه‌ای سال‌هاست استفاده می‌شود. این سنگ نه تنها در مقابل شرایط و تنش‌های مختلف مقاومت نشان می‌دهد، بلکه رنگ و ظاهر آن هم تغییر نمی‌کند.

کاربرد متفاوت این دو سنگ

استفاده این دو سنگ از نظر کاربرد تفاوت‌هایی دارد و این تفاوت‌ها به دلیل ویژگی‌ها و به خصوص دوام آنها است. سنگ تراورتن بیشتر در مکان‌های کم‌تردد مانند مجتمع‌های مسکونی، دیوارها و کفپوش حمام و استخر به کار می‌رود. گاهی از این سنگ برای پوشش کانتر یا جزیره در آشپزخانه نیز استفاده می‌شود. زیرا تراورتن به دلیل حساسیت به لکه‌ها به خصوص در برابر مواد شیمیایی گزینه مناسبی نیست. از طرفی گرانیت بادوامی بالا همچنین در پروژه‌های مسکونی و تجاری به کار می‌رود. این سنگ به دلیل زیبایی و جذابیت ظاهری در اجرای پاسیو، راهروها، کفپوش داخلی، سنگ‌فرش و حتی کانتر و جزیره آشپزخانه نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

انتخاب بین تراورتن و گرانیت

انتخاب بین تراورتن و گرانیت

  • تراورتن به دلیل ضعیف تر بودن و همچنین هزینه کمتر، گزینه اقتصادی‌تری نسبت به گرانیت محسوب می‌شود. با این حال بسته به نوع فضا و نیازهای پروژه تراورتن ممکن است گزینه بهتری باشد.
  • اگر هدف شما ایجاد یک فضای کلاسیک و روستایی است یا فضایی با حرکت زیاد، بهتر است از سنگ تراورتن استفاده کنید. تراورتن باعث می‌شود خانه شما زندگی و احساس گرمای دست‌سازی داشته باشد. این سنگ همچنین برای علاقه‌مندان به طرح‌های طبیعی روی سنگ‌ها گزینه مناسبی است.
  • اگر به دنبال زیبایی و لوکسی بیشتر هستید و می‌خواهید یک سنگ مقاوم و با دوام داشته باشید، گرانیت گزینه بهتری است. این سنگ نه تنها زیباست بلکه در مقابل شرایط آب و هوایی و پدیده‌های طبیعی و غیرطبیعی مقاومت بالایی دارد و سال‌ها به شکل ابتدایی خود باقی می‌ماند.
  • اگر می‌خواهید یک فضای منحصر به فرد و زیبا ایجاد کنید، می‌توانید از ترکیب تراورتن و گرانیت استفاده کنید. به عنوان مثال از تراورتن برای دیوارها و از گرانیت برای کفپوش استفاده نمایید. یا می‌توانید کف آشپزخانه خود را با تراورتن و کانتر را با گرانیت پوشانید. این ترکیب نه تنها جذابیت ظاهری خاصی ایجاد می‌کند بلکه از نظر هزینه نیز مقرون به صرفه خواهد بود.

امیدواریم که این مقاله برای شما مفید واقع شده باشد.

author-avatar

درباره مریم میرزایی

از دوران نوجوانی علاقه زیادی به نوشتن مطلب داشتم و در بزرگسالی موفق به نوشتن شدم. علاقه و تخصص من سنگ شناسی است و امیدوارم مطالبی که میگذارم بتواند کمکی برای شما عزیزان باشد.

20 دیدگاه در “تفاوت سنگ تراورتن و گرانیت

  1. احمد امین گفت:

    لطفا آدرستون رو برای بنده ارسال کنینم چجوری باهاتون ارتباط بر قرار کنم

  2. علی محمد زندی گفت:

    چه سایت قشنگی دارین

  3. علی اصغر همت گفت:

    خیلی سایت خوبی دارین

  4. محمدرضا رحمانی گفت:

    حرف نداری

  5. محمدحسن رضوانی گفت:

    خیلی خوب بود

  6. سجاد طباطبائی گفت:

    چرا اینقد زیاد؟

  7. عبدالحسین جلیلی گفت:

    هزینه مشاورتون چنده؟

  8. نادر طالبی گفت:

    مطلب خوبی بود

  9. امید مددی گفت:

    خرید آنلاین هم دارید

  10. میثم فرد گفت:

    دمتون گرم

  11. حمید مومنی گفت:

    خیلی ممنون از توضیحاتون خوبتون

  12. اکبر نعمتی گفت:

    لطفا آدرستون رو برای بنده ارسال کنین

  13. احسان امامی گفت:

    چطوری می تونم باهاتون ارتباط بر قرار کنم

  14. بهنام ایرانی گفت:

    دستخوش

  15. بهرام جمشیدی گفت:

    گل گفتید دست مریضاد

  16. سیدعلی سالاری گفت:

    مطلبتون بسیار مفید بود

  17. محمدحسن حجتی گفت:

    شادکام و سلامت باشید

  18. عباسعلی شریف گفت:

    مطالب بیشتری بنویسین لطفا

  19. بهزاد رضوانی گفت:

    من زندگیمو مدیون شمام

  20. علی رضا جنتی گفت:

    حرفتون خیلی عالیه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *